Awakening 5 A.M.

5 A.M. dat is wel erg vroeg!

Inderdaad! En toch heb ik het er voor over.
Een overload aan informatiestromen, volle agenda’s, een aanhoudende stroom van emails en een lange “to do”-lijst zorgden voor volle dagen. Het voelde als een paard in een tredmolen, druk bezig met van alles en niets. Zinvol dat wel maar weinig tijd en ruimte voor reflectie en eigen ontwikkeling. Even de rust nemen om het geheel te overzien en richting te geven aan wat nu echt belangrijk is, waar het echt om gaat. Op zoek naar verandering stuitte ik op de 5 A.M. -club. Een 1,5 uur durend enthousiaste verhaal van Robin Sharma smaakte naar meer. Het lezen van zijn boek “De 5 A.M.-club” gaf de doorslag. Voor mij was en is er veel herkenning….en het uitproberen sprak zodanig aan dat ik er mee door blijf gaan.

3 blokken

Om 5.30 loopt mijn wekker af… volgens de instructies heb ik deze 35 minuten vooruit gezet waardoor het niet zo vroeg lijkt. Snel opstaan en beginnen aan het eerste blok. 20 minuten intensief bewegen. Essentieel is dit zodanig te doen dat ik ga zweten als teken dat ik mij echt inspan. Even er intensief tegen aan. Het lijkt vreemd maar het zorgt er voor dat het lome gevoel van de nacht snel verdwijnt en ik mij na de inspanning prettig en vol energie voel. Klaar om aan het tweede blok van 20 minuten te beginnen; “journaling”. In dit blok schrijf ik op wat ik als positief ervaren hebt sinds de vorige ochtend en de ideeën die ik heb. Ook plan ik wat ik met die ideeën ga doen. Door de fijne energie van het eerste blok en de rust om mij heen – niets en niemand stoort me op dit vroege tijdstip – vloeit alles als vanzelf en worden mijn energiestroom en positieve gevoel verder versterkt. Het derde blok staat in het teken van leren. Dat mag heel breed zijn. Essentieel is het bijdragen aan mijn doel. Een leerzaam boek lezen, mediteren, een cursus volgen etc.

Goed gevoel

Na mijn 3 blokken begin ik aan mijn dagelijkse bezigheden. Het bijzondere is, dat ik mij prettig en vol energie voel en alles in een hoger tempo en met meer diepgang uitvoer. Ik ben productiever, effectiever en heb de hele dag nog voor mij.

Essentieel

Het vroege tijdstip is bewust gekozen omdat dit een optimaal moment is gezien onze hersen- en lichaamseigenschappen. Daarnaast zijn er normaal gesproken geen afleidende impulsen in de omgeving. Ik zorg er dan ook voor dat ik een uur lang geen telefoon, PC, laptop of ander elektronisch apparaat in de buurt heb.

Genoeg slapen

Ook mijn lichaam heeft zijn uren rust nodig. Dat betekent op tijd naar bed om op tijd op te staan. Doordat overdag alles makkelijker stroomt en gericht is op het positieve is mijn slaap dieper en rustiger waardoor ik ook daar effectiever mee om kan gaan. Mijn verschuivende balans tussen positief actief zijn en mijn behoefte aan slaap geeft me steeds meer ruimte en energie. Een fijne ontwikkeling!